بعد از اجرایی شدن برجام یکی از برنامه‌های دولت در زمینه اقتصادی نوسازی ناوگان هوایی و مشارکت‌ ایرلاین‌های ایرانی با خارجی‌هاست. در همین زمینه در ماه‌های اخیر اقدامات ویژه‌ای انجام شده و به‌ویژه امضای تفاهمنامه‌هایی با شرکت‌های بوئینگ و ایرباس، نوسازی ناوگان هوایی کشور را میسر ساخته است.

بعد از اجرایی شدن برجام یکی از برنامه‌های دولت در زمینه اقتصادی نوسازی ناوگان هوایی و مشارکت‌ ایرلاین‌های ایرانی با خارجی‌هاست. در همین زمینه در ماه‌های اخیر اقدامات ویژه‌ای انجام شده و به‌ویژه امضای تفاهمنامه‌هایی با شرکت‌های بوئینگ و ایرباس، نوسازی ناوگان هوایی کشور را میسر ساخته است.

در راستای مشارکت ایرلاین‌های ایران با خارجی‌ها این بار مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران‌ایر از فروش سهام این ایرلاین در بازارسرمایه و بازارهای جهانی خبر داد و خاطرنشان ساخت که فروش سهام ایران ایر در بازار جهانی بدین معناست که این ایرلاین با یک ایرلاین خارجی شریک می‌شود. همزمان خبر رسید قرار است پروازهای مستقیم هواپیمایی ایرآسیای مالزی از مقصد تهران به کوالالامپور و بانکوک پس از وقفه‌ای چهار ساله از دوم تیر سال جاری طی سه روز در هفته با قیمت‌هایی کمتر از پروازهای ایرلاین‌های ایرانی از سر گرفته ‌شود.

iranair

ایران‌ایر شریک خارجی‌ها می‌شود
روز گذشته مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایر درباره فروش سهام این ایرلاین در بازارسرمایه و بازارهای جهانی گفت: منظور از این که سهام ایران ایر در بازار جهانی به فروش برسد این است که ایران ایر با یک ایرلاین خارجی شریک می‌شود.
فرهاد پرورش با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰۰ درصد هما متعلق به دولت است، اظهار داشت: البته طبق قانون پنج درصد این شرکت در هر زمانی که واگذاری انجام شود به کارکنان ایران ایر تعلق می‌گیرد. او تاکید کرد: نظر دولت این است که شرکت هواپیمایی ایران ایر بازسازی ساختاری شود که یکی از موضوعات بازسازی، نوسازی ناوگان است و به طور قطع ناوگان ایران ایر باید نوسازی و توانمند شود که بتوان این شرکت را در وضعیت بهتری نسبت به حال واگذار کرد.

مدیرعامل ایران ایر گفت: پس از نوسازی، بخشی از این سهام از طریق بورس و یا بازار جهانی واگذار می‌شود. او در پاسخ به اینکه منظور از واگذاری در بازار خارجی چیست، اظهار داشت: به این معنا که یک شرکت هواپیمایی خارجی درصدی از سهام ایران ایر را خریداری کند و می‌توان گفت این کار در واقع شراکت است اما به این معنا که آن شرکت خارجی هم یک آورده قابل قبولی را بیاورد و در دارایی ایران ایر شریک شود. پرورش افزود: این شرکت خارجی وقتی بخشی از سهام ایران ایر را بخرد، صاحب نظر در مجمع این شرکت می شود.

مدیرعامل ایران ایر با بیان اینکه یکی از مقدمات شراکت ایران ایر با شرکت خارجی این است که نوسازی ناوگان در این شرکت هواپیمایی انجام شود که مراحل اولیه آن در حال انجام است و ممکن است این فرایند یک تا دو سال انجام شود، ادامه داد: یکی دیگر از شرایط بازسازی ساختاری برای فروش سهام هما تعیین تکلیف صندوق بازنشستگی این شرکت است. یکی از راهکارها این است که شرکت هواپیمایی هما آنقدر توانمند شود که بتواند این صندوق را در درون مجموعه نگه دارد. او خاطر نشان ساخت: البته یک راهکار دیگر این است که صندوق بازنشستگی ایران ایر به تامین اجتماعی واگذار شود که البته باید بهای آن پرداخته شود.

از سرگیری پروازهای مستقیم ایرآسیای مالزی
همزمان خبر رسید پروازهای مستقیم هواپیمایی ایرآسیای مالزی از مقصد تهران به کوالالامپور و بانکوک پس از وقفه‌ای چهار ساله از دوم تیر سال جاری طی سه روز در هفته با قیمت‌هایی کمتر از پروازهای ایرلاین‌های ایرانی از سر گرفته می‌شود. در حالی بنیامین اسماعیل، مدیر ایرآسیا از سرگیری پرواز مستقیم تهران کوالالامپور را خبر می‌دهد که یکی از برنامه‌های دولت در پسابرجام رسیدگی به پروازهای مستقیم ایران به کشورهای دیگر است و در این مدت خبرهای تازه‌ای به گوش رسیده است و به نظر می‌رسد مسئولان ایران تلاش دارند تا پرواز مستقیم ایران- آمریکا را نیز امکانپذیر کنند.

به هر حال با فرایند اجرای برجام و لغو قطعنامه‌های شورای امنیت مربوط به برنامه هسته‌ای کشورمان، لغو تمامی تحریم‌های اتحادیه اروپا، سازمان ملل متحد و تحریم‌های اجرایی آمریکا، شرایط جدیدی پیش روی ایران در محیط منطقه‌ای، بین‌المللی و همچنین فضای داخلی قرار گرفته است.

به ویژه آنکه راه ارتباط هوایی ایران با کشورهای دیگر در زمان‌ تحریم‌های هسته‌ای با مشکلات متعددی همراه بود. همچنین تحریم‌ها موجب شده بود که در پروازهای اروپایی سوخت به هواپیماهای ایران تعلق نگیرد، اما پس از اعلام برجام، بسیاری از شرکت‌های سوختی با ایران قرارداد امضا کردند و توتال فرانسه با امضای قراردادی تامین سوخت هواپیماهای ایران در فرودگاه‌های فرانسه را برعهده گرفت. همچنین مشکل سوخت‌رسانی در فرودگاه‌های لندن، آمستردام، وین و هامبورگ و ... تا امروز حل شده است.

به هر حال گشایش‌های زیادی در پسابرجام به ویژه در ناوگان هوایی کشور به وجود آمده است و پرواز مستقیم ایران به برخی کشورها از جمله کره جنوبی، روسیه، فرانسه، اسپانیا و ... میسر گشته و مسئولان از انجام مذاکرات با دیگر کشورها نیز خبر می‌دهند. در همین زمینه مدیر اجرایی اسماعیل ایرآسیا با اشاره به اینکه اکنون زمان مناسبی برای احیای پرواز مستقیم دوباره تهران به کوالالامپور است اظهار کرد: طی چهار سال گذشته به طور فزاینده‌ای پروازهای خود را در مسیرهای کوتاه‌برد و دوربرد افزایش داده‌ایم تا ایرانیان بتوانند به یک شبکه پروازی وسیع با قیمت‌هایی مقرون به صرفه دسترسی داشته باشند.

همچنین در زمینه نوسازی ناوگان هوایی در پسابرجام به گفته مدیر عامل و موسس گروه ایرآسیا ناوگان ما دارای ۲۰۰ هواپیما از انواع مختلف ایرباس است. حدود ۱۷۰ فروند از هواپیماهای ما ایرباس ۳۲۰ و مابقی ایرباس ۳۳۰ هستند. همچنین باید گفت که مسافران ایرانی در صورت پرواز به کوالالامپور یا بانکوک می‌توانند با پروازهای این شرکت به سایر مقاصد نیز سفر کنند. دلیل عمده توقف پروازهای ما در آن زمان نرخ ارز و تغییرات ناگهانی آن بود و تحریم‌ها هیچ تاثیری در این توقف نداشت.

مرجع : روزنامه آرمان

 

 

 

 

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Green red Oranges blue crimson

Body

Background Color
Text Color

Header

Background Color
Background Image

Spotlight4

Background Color

Footer

Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family
Direction
LiveZilla Live Chat Software