پروازهای فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد که دومین فرودگاه بین المللی کشور است، مزاحمت هایی از جمله آلودگی هوا و آلودگی صوتی را برای ساکنان مناطق مسکونی اطراف فرودگاه به وجود آورده است.

پروازهای فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد که دومین فرودگاه بین المللی کشور است، مزاحمت هایی از جمله آلودگی هوا و آلودگی صوتی را برای ساکنان مناطق مسکونی اطراف فرودگاه به وجود آورده است.

سال هاست مردم از سر و صدای هواپیما ها گلایه دارند که در این راستا انتقال فرودگاه به خارج از شهر در دولت قبلی مطرح شد و به تصویب هم رسید اما مصوبه آن تاکنون اجرایی نشده است؛ البته اکنون مدیر کل فرودگاه های استان پایان پرواز و مزاحمت هواپیما ها بر فراز آسمان شهر مشهد را با ایجاد باند سوم مورب وعده داده است.

mashhadairportrunway

ساکنان چه می گویند؟
شهروندان با ارسال پیامک هایی به سامانه حرف مردم روزنامه خراسان 2000999 از مزاحمت و سر و صدای هواپیماها هنگام فرود درفرودگاه شهیدهاشمی نژاد گلایه کرده اند. برای پیگیری موضوع به سراغ ساکنان اطراف فرودگاه می رویم. در همین رابطه یکی از ساکنان خیابان پروین اعتصامی می گوید:صدای هواپیما به قدری شدید است که هر لحظه به ویژه شب ها احساس می کنم دیوارهای خانه فرو می ریزد.

یکی دیگر از شهروندان که به گفته خودش 25 سالی است که دراین منطقه ساکن است، می گوید: از سروصدای بسیار زیاد و گوش‌خراش هواپیماها خسته شده‌ایم؛ این مزاحمت ها شب وروز ندارد و آرامش را از ساکنان گرفته است.

شهروند دیگری که در محدوده تقاطع خیابان بهار و امام خمینی (ره) ساکن است، نیز می گوید: روزها سر و صدای هواپیما زیاد احساس نمی شود ولی شب آن قدر شدید است که لرزه بر اندام آدم می افتد. این شهروند می افزاید: همسرم سکته مغزی کرده است و پزشکان توصیه کرده اند که برای بهبود باید در جای آرام زندگی کند زیرا آلودگی صوتی ممکن است باعث سکته مجدد وی شود اما سرو صدای گوش خراش ناشی از فرود و برخاستن هواپیماها آرامش را از ما گرفته است.

یکی دیگر از ساکنان قدیمی‌ منطقه مسکونی اطراف فرودگاه نیز می گوید: پرواز هواپیماها از روی شهر و از بالای منازل صداهای بسیار وحشتناکی دارد که آرامش و آسایش ساکنان این منطقه را گرفته است؛ از مسئولان می خواهیم برای رفع این مشکل اقدامی انجام دهند.

بررسی های علمی بار آلودگی
در سال های گذشته پژوهشی گروهی تحت عنوان "اثرات آلودگی صوتی فرودگاه مشهد برمناطق مسکونی اطراف آن" به پنجمین همایش ملی و نمایشگاه تخصصی مهندسی محیط‌زیست در سال 90 ارائه شد.

نتیجه این تحقیق درباره میزان آلودگی صوتی ناشی از فرودگاه نشان می دهد که بیشتر نواحی با کاربری‌های متفاوت در منطقه ۷ مشهد در معرض آلودگی صوتی بیش از حد استاندارد قرار دارند. همچنین آلودگی صوتی ناشی از فرودگاه در روز و شب آزار‌دهنده است و بیشتر نواحی مسکونی در معرض صدای بیش از حد استاندارد است.

همچنین در این مقاله آمده است : «هر هواپیما به طور میانگین برابر 10 هزار خودرو آلودگی هوا ایجاد می کند، که اگر این تعداد را در ۶۰ پرواز داخلی و خارجی به فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد ضرب کنیم، به عدد نگران‌کننده‌ای خواهیم رسید، عددی نگران‌کننده که نشان می‌دهد فرودگاه مشهد به اندازه تردد یک میلیون و 200 هزار وسیله نقلیه در روز در آلودگی هوای شهر مشهد نقش آفرین است.»

«حمید صالحی» مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی درباره آلودگی صوتی و ضرورت انتقال فرودگاه می گوید: مسیر پرواز بر روی بافت مسکونی به دلیل احتمال بروز سوانح هوایی خطرآفرین است و ممکن است سقوط هواپیما روی اماکن مسکونی، حادثه آفرین شود. ضمن اینکه تردد زیاد هواپیماها آلودگی هوا را نیزبه دنبال دارد.

وی تاکید می کند: هم اکنون تجهیزات و دستگاه هایی که نشان دهنده میزان تأثیر تردد هواپیماها در آسمان شهر بر محیط زیست مشهد باشد در دسترس نیست، اما گفته شده است که برخاستن هر هواپیما به اندازه 6 هزار خودرو آلودگی ایجاد می کند که با توجه به حجم زیاد پرواز، این میزان آلایندگی بسیار زیاد است. مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با اشاره به مسئولیت وزارت راه و شهرسازی در این باره اضافه می کند: بحث انتقال فرودگاه تابع اعتبارات و محدودیت هایی است که باید وزارت راه پیگیری کند، به ویژه اینکه نظارت اصلی نیز با این وزارتخانه است.

شورای شهر موافق انتقال فرودگاه است
«محسن انتظاری هروی» رئیس شورای اسلامی مشهد نیزدر این باره می گوید: جابه جایی فرودگاه هاشمی نژاد موضوع ملی است و در این باره مسئولان بالا دستی باید تصمیم بگیرند . وی با بیان اینکه شورای شهر مشهد با جابه جایی و انتقال فرودگاه موافق است، تصریح می کند: شورای شهر در این زمینه می تواند ورود پیدا کند ولی ضمانت اجرای آن به گونه ای است که وزارت راه و شهر سازی باید در این زمینه با جدیت وارد عمل شود.

تغییر مسیر فقط با احداث باند
«محمد باقر قاسم زاده» مدیر کل فرودگاه های خراسان رضوی در خصوص مزاحمت هایی که هواپیماها هنگام برخاستن و فرود برای شهروندان ایجاد می کنند می گوید: برای رفع مشکلات صوتی و آلودگی های زیست محیطی هواپیماها، تنها راه چاره ایجاد باند سوم و مورب در فرودگاه شهید هاشمی نژاد است.
وی می افزاید : یکی دیگر از راه حل های پیشنهادی انتقال فرودگاه مشهد بود که با تصویب ایجاد باند سوم منتفی شده است.

وی بابیان این که براساس جلسات برگزار شده در تهران، ایجاد باند سوم قطعی شده است، اظهار می کند: محل احداث باند سوم جانمایی شده است و اکنون به دنبال گرفتن مشاور و طراحی های مورد نیاز هستیم تا بعد از آن عملیات اجرایی باند سوم را آغاز کنیم. قاسم زاده می افزاید: برای احداث باند جدید به همکاری آستان قدس رضوی نیاز داریم زیرا بخشی از زمین های مورد نیاز برای ایجاد باند سوم متعلق به آستان قدس است که لازم است برای این کار در اختیار فرودگاه قرار گیرد.

مدیرکل فرودگاه های استان می گوید: احداث باند جدید دوسال زمان می برد و به اعتباری بالغ بر 200میلیارد تومان نیاز دارد که 150میلیارد تومان آن مربوط به احداث باند و 50تا 60میلیارد تومان نیزبرای تامین روشنایی است.

وی اضافه می کند: با ایجاد باند سوم کلیه آلودگی های صوتی وزیست محیطی کنونی برطرف می شود و یکی از خواسته های به حق مردم مشهد در زمینه رفع این مشکلات محقق خواهد شد.

قاسم زاده با اشاره به این که احداث باند بر اساس "گلباد" که وضعیت وزش باد 5ساله منطقه است، انجام می شود افزود: برای احداث باند جدید درفرودگاه مشهد نیز کارهای کارشناسی با مشارکت هواشناسی انجام شده است تا در آینده دچار مشکلات کنونی نشویم .

قاسم زاده در پاسخ به این سوال ها که آیا هم اکنون نمی توان مسیر پروازها را تغییر داد تا آلودگی صوتی و زیست محیطی برطرف شود؟ آیا به دلیل کمتر مصرف شدن سوخت و مسائل مالی این کار انجام نمی شود ؟ اظهار می کند: به دلایل فنی تغییر مسیر پروازها امکان پذیر نیست و این که گفته می شود به دلیل کاهش مصرف سوخت پروازهواپیماها از روی شهر انجام می شود، به هیچ عنوان درست نیست. وی می افزاید: اگر تغییر مسیر پرواز ها امکان داشت قبل از ما این کار را انجام می دادند. این امر را نیز باید در نظر داشت که فرودگاه مشهد در زمان احداث خارج از شهر بود و با توسعه و گسترش شهر مشکلات کنونی به وجود آمده است که با ایجاد باند سوم برطرف خواهد شد.

تغییر مسیر هواپیما ها از روی شهربا باند فعلی امکان ندارد
برای روشن شدن این موضوع که تغییر مسیر پروازها از روی شهر در شرایط کنونی فرودگاه مشهد امکان پذیر است یا نه و یا اینکه شرکت های هواپیمایی برای کمتر کردن هزینه های خود با کمتر مصرف کردن سوخت از روی شهر پرواز می کنند به سراغ یک کارشناس می رویم "علیرضا توانا" دانشجوی رشته خلبانی در این خصوص می گوید: بلند شدن هواپیما باید خلاف جهت باد باشد در قالب گلباد مشهد.

وی می افزاید: در حال حاضر هواپیماها می توانند از هر طرف باند کنونی فرودگاه مشهد بنشینند یا بلند شوند اما از هر طرف که اقدام به این کار کنند یک طرف در شهر خواهد بود و با توجه به وزش باد نمی توان پروازها را خارج از شهر انجام داد. وی اضافه می کند : برای تغییر مسیر پروازها به صورتی که از روی شهر نباشد باند جدیدی باید با توجه به گلباد شهر و با همکاری هواشناسی شمال به جنوب احداث شود و این که گفته شود به دلیل کمتر مصرف کردن سوخت هواپیماها از روی شهر اقدام به نشستن و برخاستن می کنند درست نیست.

در همین باره یک منبع آگاه در گفت و گو با خراسان رضوی با اشاره به تجربه پروازهای فرودگاه مهرآباد می گوید: از آن جا که مشکل بیشتر مردم آلودگی صوتی هواپیماها در ساعات پایانی شب است، مدیرکل فرودگاه می تواند بر حسب اختیارات خود از پذیرش پروازها در ساعات دیرهنگام شب خودداری کند تا مزاحمتی برای شهروندان ایجاد نشود.

 

 

 

 

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Green red Oranges blue crimson

Body

Background Color
Text Color

Header

Background Color
Background Image

Spotlight4

Background Color

Footer

Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family
Direction
LiveZilla Live Chat Software