فرودگاه بین المللی بلگراد فعالیت خود را از سال 1962 آغار کرده است. این فرودگاه در زمینی به مساحت 18 کیلومترمربع در نزدیکی شهر surcin که بعدا به عنوان پایتخت یو گسلاوی شناخته شد، ساخته شده است.

فرودگاه بین المللی بلگراد فعالیت خود را از سال 1962 آغار کرده است. این فرودگاه در زمینی به مساحت 18 کیلومترمربع در نزدیکی شهر surcin که بعدا به عنوان پایتخت یو گسلاوی شناخته شد، ساخته شده است.

برخورداری از باندی به طول 3400 متر به تمامی خطوط هوایی عصر خود حتی عصر حاضر این امکان را میدهد که به راحتی در این فرودگاه به عملیات بپردازند.

تاریخچه

ساختمان اصلی ترمینال که امروزه به عنوان ترمینال 1 شناخته میشود در دهه 1980 به ساختمانی با امکانات مجهزتر و وسیعتر متصل شده است.

صنعت هواپیمایی غیرنظامی به علت وقوع جنگ داخلی و فروپاشی یوگسلاوی مابین سالهای 1992 تا 1995 به مدت قابل توجهی از روند رشد بازمانده و متحمل ضربه شدیدی گردید.

در آن زمان نیروهای متحد ناتو منطقه پرواز ممنوعی بر فراز یوگسلاوی برقرار نمودند که این موضوع علاوه بر ضربهای که جنگهای داخلی بر پیکره صنعت هواپیمایی وارد کرد در کنار تحریمهای مختلفی که توسط سازمان ملل در اثنای سالهای 1992 تا 2000 بر این کشور تحمیل نمود، ضربات شدیدی به اقتصاد ملی این کشور وارد ساخت در سپتامبر 1998 خطوط هوایی بین المللی یوگسلاوی (JAT) از پرواز به فرودگاههای اتحادیه اروپا منع شد و هشت ماه بعد این محدودیت به صورت ممانعت پرواز کلیه خطوط هوایی اتحادیه اروپا به یوگسلاوی تعمیم داده شد تا اینکه در فوریه سال 2000 محدودیتها بطورکلی برداشته شد و بازسازی با روند آرامی آغاز گردید.

امروزه اثرات جنگهای داخلی گذشته و مشکلات سیاسی اعمال شده هنوز در منطقه احساس میشود. در سال گذشته علیرغم اینکه ضربات رکود اقتصادی جهان که اخیرا کشورهای جهان با آن روبرو هستند به مشکلات سابق افزوده شد اما صنعت هواپیمایی در این کشور به علت روند تدریجی رو به رشد سالهای گذشته شروع به سوددهی کرده بود.

نام فرودگاه بلگراد از نام دانشمند و فیزیکدان معروف صرب، نیکولا تسلا بر گرفته شده است که به علت فعالیتهایش در زمینه الکتریسیته در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 به معروفیت رسید.

nikola1

ترمینالها

امروزه چیزی که هر بیننده ای به عنوان ساختمان اصلی فرودگاه در نظر دارد در واقع ترمینال 2 فرودگاه است که در دهه 1980 به ساختمان اصلی متصل شده است.

ترمینال 1 امروزه علاوه بر پذیرش مسافر، ساختمان بزرگ اداری فرودگاه را نیز در خود جای داده است. پروازهای برنامهای توسط تعدادی از خطوط هوایی کم هزینه در کنار پروازهای چارتری که غالبا توسط شرکتهای خارجی ارایه میشود، انجام میپذیرد.

توسعه تدریجی در این فرودگاه در حال ادامه میباشد بطوریکه تعداد شش دستگاه پل اتصال ساختمان ترمینال به هواپیما(سیستم Docking) جهت استفاده مسافران به عنوان اصلی ترین تاسیسات ترمینال 2 در اواسط سال 2005 در برنامه توسعه گنجانده شده و در ماه می سال 2006 به مرحله بهره برداری رسید.

در اثنای سال 2005 تا 2006 همزمان با تکمیل طرح پلهای مسافری، مابقی تاسیسات ترمینال 2 از قبیل سیستمهای الکتریکی و تسمه نقاله های حمل بار، کانترهای پذیرش مسافر و صفحات نمایش اطلاعات پروازهای ورودی و خروجی و سیستمهای تهویه مطبوع کلا با سیستمهای جدید تعویض شده اند. در زمینه خدمات نیز تغییر حاصله این است که واحدهای کترینگ مسافر مجاب شده اند تا در زمان حضور مسافران در داخل ساختمان ترمینالها باز و به ارایه سرویس بپردازند.

در فضای پروازی نیز تغییراتی اعمال شده است که از آن جمله میتوان به توسعه پارکینگ هواپیما جهت پذیرش هواپیماهای بیشتر در سال 2005 و روکش باند و سطوح پروازی اشاره نمود. تنها مشکلی که فرودگاه در فصل زمستان به علت شرایط آب و هوایی و وجود مه غلیظ در منطقه با آن روبروست این است که نزدیکترین فرودگاه احتیاطی به این فرودگاه 140 مایل با آن فاصله دارد لذا با در نظر گرفتن این موضوع ، سیستم ILS ІІدر سال 1997 در این فرودگاه نصب و به دنبال آن در سال 2008 به سیستم ILS III B ارتقا یافت. سیستم اخیر به هواپیماها این امکان را میدهد که در شرایط دید حداقل 75 متر جهت فرود و در دید حداقل 150 متر به پرواز درآیند.

برای اولین بار شرکت هواپیمایی Austrian در تاریخ 4 ژانویه سال 2009 جهت فرود در شرایط دید 75 متر از این سیستم استفاده نمود و در مدت کمی بعد از آن نیز یک شرکت سوئیسی در همان شرایط با استفاده از سیستم ILS موجود در این فرودگاه به زمین نشست.

سیستم تامین الکتریکی کمکی فرودگاه در حال حاضر از دو ژنراتور دیزلی که در سال 1979 و 1982 در فرودگاه، نصب شده اند بهره میبردکه این دو ژنراتور به زودی توسط یک ژنراتور با سیستم جدید و قویتر از ژنراتورهای قبلی جایگزین خواهند شد.

سیستمهای کنترل شدت روشنایی باند و تاکسیوی ها که توسط شرکتElgra Vision با استفاده از تکنولوژی کمپانی Transcom در فرودگاه نصب شده اند از دیگر موارد طرح ارتقا فرودگاه بلگراد میباشد.

شرکت Elgra Vision که امروزه امتیاز تامین و پخش فرآورده ها و محصولات کمپانی Transcom را در منطقه در اختیار دارد به عنوان پیمانکار اصلی فرودگاه بلگراد در طرحهای الکتریکی انجام پروژه های بزرگی را در این فرودگاه برعهده گرفته است.

nikola2

آمار

از دسامبر سال 2009 آمار مسافران و پروازها به علت برداشته شدن ویزا برای تبعه صرب جهت ورود به کشورهای عضو پیمان شینگن، در مقایسه با سال قبل از آن، حاکی از افزایش 20 درصد است.

بیشترین افزایش در مورد پروازهای میلان به مقدار 45 درصد، مونیخ 44 درصد، پراگ 40 درصد، رم 32 درصد و وین 30 درصد میباشد. علاوه بر آن در ابتدای سال 2010 شاخص میزان ترافیک در مسیر تازه تاسیس یافته به بوداپستِ مجارستان، 80 درصد بوده است.

از دسامبر 2009 دو شرکت هواپیمایی Malev مجارستان و Tarom رومانی پروازهای خود را به بلگراد آغاز نموده اند. این در حالیست که شرکت اتریشی Austrian برای برقراری سومین پرواز خود در روز مابین وین و بلگراد اعلام کرده است. بااین اعلام رقابت بین شرکت و شرکت NIKI که پروازهای خود را به مقصد وین از اول فوریه آغاز کرده بود، به مرحله جدیدی رسیده است. این امر باعث شد که وین از لحاظ تعداد پرواز در رتبه نخست شهرهای مقصد از فرودگاه بلگراد قرار گیرد.

شرکت دانمارکی Cimber Sterling در تابستان گذشته با دو پرواز در هفته از کپنهاگ به بلگراد پروازهای خود را آغاز کرد. این در حالی است که شرکت Span air با سه پرواز در هفته از بارسلونا از ماه آوریل و شرکت Air Baltic با چهار پرواز در هفته بهriga (پاینخت لتونی) پروازهای خود را در ماه «می» آغاز کرد.

p20

در ماه ژوئن شرکت، Wizz Air با سه پرواز در هفته به مقصد دورتموند و لندن (فرودگاه luton) عملیات خود از فرودگاه بلگراد را آغاز کرد. به دنبال آن شرکتهای دیگری نیز پروازهایی را به مقصد بلگراد برقرار نمودند و به این ترتیب بلگراد به عنوان سیزدهمین هاب فرودگاهی اروپا مطرح شد.

از 15 دسامبر، پروازهایی نیز از شهرهای رم و مالمو «سوئد» به انجام عملیات اقدام نمودند و شرکتهای دیگری نیز پروازهای به مقصد آیندهون، ممینگن و استکهلم را در دستور کار خود دارند.

در این اثنا شاید بتوان از آغاز فعالیت مجدد شرکت هوایی اسلونن بنام Adira بعد از 18 سال وقفه به عنوان مهمترین رویداد اخیر نام برد. این شرکت از اول مارس 2010 شش پرواز در هفته از شهر Ljubljana به بلگراد بر قرار نموده است.

p4

بدین ترتیب با وجود چنین روند رشدی در آمار پروازهای فرودگاه بلگراد، نیاز این فرودگاه برای ایجاد فضای پارک بیشتر برای هواپیماها و اتصال دو پارکینگ A و C و همزمان با آن توسعه 50 درصدی وسعت پارکینگ C را بیش از بیش نمایان می کند.
در مورد تسهیلات فرودگاهی نیز علاوه بر بهرهبرداری از 5 عدد سیستم Docking جهت انتقال مستقیم مسافران از ساختمان ترمینال به داخل هواپیماها، اتوبوسهای Cobus 3000 نیز به امر جابجایی مسافران در پارکینگ مشغولند.

در داخل ساختمان ترمینال نیز در حال حاضر سالنهای ورود و خروج مسافران توسط یک دیوار شیشه ایی از هم مجزا شده اند که این قسمت در برنامه ریزیهای انجام شده در طرح توسعه ترمینال به صورت طبقات مجزا از هم در دستور کار قرار دارند.

در 8 ماه نخست سال 2010 تعداد مسافران جابجا شده در فرودگاه در مقایسه با زمان مشابه در سال 2009 به میزان 10 درصد افزایش یافته است و در این اثنا روز 16 آگوست به عنوان شلوغ ترین روز در تاریخ فرودگاه به عنوان یک رکورد به ثبت رسیده است بطوریکه مجموع مسافران جابجا شده در این روز به عدد 13479 نفر رسید.

بطور کلی فرودگاه بلگراد موفق شده است که از آگوست 2009 تا آگوست 2010 تعداد 10 شرکت هواپیمایی را جهت انجام عملیات به این فرودگاه جذب نماید.

امروزه 32 شرکت هواپیمایی مختلف از 3 قاره جهان در فرودگاه بلگراد به عملیات پرواز مشغولند و پروازهایی را به 52 مقصد در این قاره ها انجام میدهند.

این فرودگاه پروژه هایی را نیز از قبیل احداث هتل، مرکز تجاری و بخش حمل و نقل (کارگو) به عنوان طرحهای کلیدی در دستور کار خود دارد.

 

sidebanner

 

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Green red Oranges blue crimson

Body

Background Color
Text Color

Header

Background Color
Background Image

Spotlight4

Background Color

Footer

Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family
Direction
LiveZilla Live Chat Software