معرفی هواپیماها

E-Jets، هواپیماهایی باریک پیکر,دو موتوره و با برد متوسط می باشند که شرکت هواپیماسازی امبرائر برزیل آنها را تولید می کند. لازم به ذکر است که امبرائر علاوه بر تولید این هواپیماها به فعالیت هایی در زمینه های هوانوردی نظامی نیز می پردازد.

E-Jets، هواپیماهایی باریک پیکر,دو موتوره و با برد متوسط می باشند که شرکت هواپیماسازی امبرائر برزیل آنها را تولید می کند. لازم به ذکر است که امبرائر علاوه بر تولید این هواپیماها به فعالیت هایی در زمینه های هوانوردی نظامی نیز می پردازد.

  1024px-Embraer take-off

تولید سری E-Jets در نمایشگاه هوایی پاریس در سال 1999 مطرح شد و شروع ساخت آن نیز سال 2002 میلادی اعلام گشت که این موفیقتی برای این هواپیما محسوب می شود.

تا ماه سپتامبر سال 2010 نزدیک به 245 سفارش برای این هواپیما ثبت شده است و امبرائر گزارش می دهد که تا تاریخ ذکر شده 671 فروند ازین خانواده تحویل مشتریان داده شده است.

همچنین پیش بینی کرده که تا سال 2016 میلادی بیشتر از 1100 فروند از این هواپیماها در خطوط پروازی جهان پرواز خواهند کرد.

 

طراحی و تولید

خانواده E-Jets به دو دسته تقسیم می شوند.یکی دسته هواپیماهای تجاری و دیگری هواپیماهای مسافربری.

مدلهای 170 و 175 که کوچکتر از سایرین هستند به عنوان طرح اولیه شناخته می شوند در حالی که مدلهای 190 و 195 گونه کشیده شده ی هواپیماهای بالا می باشند;با این تفاوت که موتورهای قویتری نسبت به آنها داشته و ارابه فرود قوی تری دارند.ضمن اینکه بالهایشان نیز بزرگتر می باشند.اگر بخواهیم مقایسه ای بین مدلها داشته باشیم در می یابیم که مدلهای 170 و 175 و همینطور مدلهای 190 و 195 بیش از 95درصد همسانی با هم دارند.

جالبتر اینکه مدلهای 170/75 و 190/95 هم بیش از 89 درصد همسانی داشته که شامل نقاط بدنه,سیستم های ایویونیک و همچنین سیستم تجهیزات پرواز الکترونیک ساخت Honeywell می باشند.

دلیل اینکه به این جتهای اختصارا E-Jets گفته می شود به دلیل تبلیغات امبرائر در شروع ساخت آنها بوده است که مخفف ERJ را از روی سری محصولات خود حذف نموده,اما هنوز از نظر فنی نام این سری از هواپیماها Embraer Regional Jets می باشد.

سری 190/195 این هواپیماها قابلیتهای یکسانی با هواپیماهای سری DC-9 و مدلهای اولیه 737 بویینگ دارند.امبرائر در طراحی این هواپیماها از طرح نوآورانه ی Double Bubble استفاده نموده که برای سهولت ایستادن افراد در هواپیما و فضا سازی برای قسمت سر طراحی شده است.چیدمان صندلی در E-Jets به صورت هر ردیف چهار صندلی است.

 

اولین سفارشات این هواپیما متعلق به Régional Compagnie Aérienne Européenne با 10 سفارش مدل 170 و 5 حق انتخاب، Crossair سوئیس با 30 سفارش مدل 170 و 30 سفارش مدل 190 بودند.بزرگترین سفارش این هواپیما از Jetblue با بیش از 100سفارش برای مدل 190 و 100حق انتخاب بود.jetblue رکورد طولانی ترین پرواز این هواپیما را ثبت کرد;هواپیمای E-190 با شماره ثبت N239JB در روز 6 نوامبر 2008 مسیر 4989 کیلومتریآلاسکا تا Buffalo نیویورک را طی کرد.البته این پرواز بدون مسافر بود.در آخر این هواپیما به مدت دو ماه چارتر بود و در اختیار سارا پالین نامزد سابق انتخابات ریاست جمهوری امریکا قرار داشت.

Anchorage


گونه های مختلف

E-170 & E-175

این مدلها کوچکتر از بقیه هواپیماهای این خانواده می باشند و رقیب اصلی سری CRJ-700 وکمپانی بمباردیه می باشند.البته می توان گفت رقیبی ضعیف برای سری Q400 بمباردیه نیز هستند.یکی از اهداف این سری گرفتن بازاری است که هواپیماهای BAe 146 ودر آن از قدیم حضور داشتند.این سری از موتورهای جنرال الکتریک CF-34-8E استفاده می کنند که 14200 پاوند معادل 62.2 کیلونیوتون کشش ایجاد می کنند.

CRJ-900 fokker 70 سری 170 اولین سری تولید خانواده E-Jets بود.پیش نمونه در 29 اکتبر سال 2001 تولید شد.119 روز بعد در 19 فوریه اولین پرواز این هواپیما صورت گرفت.اولین نمایش این هواپیما در می سال 2002 بود که بعد از واکنش مثبت جامعه هوانوردی,تولید سری 175 نیز آغاز شد.اولین پرواز 175 در ماه ژوئن 2003 انجام گرفت.مراحل اخذ مجوز برای هواپیمای 170 دو سال بعد از نمایش عمومی آن انجام گرفت.


E-190 & E-195

این سری از سری 170/175 بزرگتر می باشند و البته بال متفاوتی نسبت به آنها داشته و از موتورهای CF-34-10E نیرو می گیرند که 18500 پاوند معادل 82.3 کیلونیوتون نیروی کشش تولید می کند.این هواپیماهای رقیب سری CRJ-1000 هستند اما اصولا در کلاس بیش از 100 نفر رقبای سنتی زیادی مثل بویینگ 717 , سری 500 و 600 بویینگ 737 و ایرباس A318 و البته سری C بمباردیه حضور دارند.

 

اولین پیش نمونه در ماه مارس 2004 ساخته شد و چند ماه بعد در دسامبر همان سال اولین پروازآزمایشی انجام گرفت.

به دلیل اینکه سری 190/195 در کلاس بالای 100 نفره قرار می گیرند اصولا مشتریان زیادی نیز دارند.ایرلاین ها نیز در بکار گیری آنها دست باز تری دارند و می توانند هواپیماها را با چیدمان full economy یا اضافه کردن چند صندلی Business برای پرواز آماده کنند.این شیوه بکار گیری هواپیماها بسیار بهتر و به صرفه تر از یافتن یک ایرلاین شریک برای به پرواز در آوردن هواپیماست.برای مثال Air Canada با در اختیار داشتن 45 فروند E-190,چیدمان آنها را به 84 صندلی اقتصادی و 9 صندلی تجاری تبدیل کرده است و از آنها در مسیرهای خود استفاده می کند.

 


 

Embraer Lineage 1000

در روز 2 می سال 2006 امبرائر اعلام کرد که برنامه هایی برای ساخت گونه جت تجاری هواپیمای E-190 اعلام کرد که از بدنه 190 استفاده میکرد اما برد آن 4200 ناتیکال مایل بود و چیدمان لوکس و مجلل برای 19 نفر فراهم می کرد.نیروی هوایی آرژانتین 1فروند ازین گونه را برای ناوگان ریاست جمهوری خود خرید.این هواپیما در 7ژانویه 2009 توسط سازمان هوانوردی فدرال آمریکا مورد تایید قرار گرفت.

 

E-195X

 

امبرائر درصدد تولید مدل کشیده شده 195 با نام E-195X بود که در حدود 130 نفر مسافر گنجایش داشت.حتی اخیرا این مدل نیز واکنشی به حرکت American Airlines به بازنشست کردن ناوگان MD خود قلمداد شده بود اما در آخر امبرائر این برنامه را به دلیل کم بودن برد این هواپیما لغو نمود.



مشخصات کامل گونه های مختلف را می توانید در لینک زیر مشاهده نمایید.

 

 

عکسهای سری 170/175







کاکپیت


کابین


عکسهای سری 190/195






کاکپیت


کابین

منبع: سایت مرجع هوانوردی و هوافضا پارسی aerospacetalk.ir