معرفی فرودگاه های ایران و جهان

فرودگاه بین‌المللی دون‌موانگ که به دلیل دو ویژگی خاص خود جزو 18 فرودگاه عجیب دنیا به شمار می‌رود؛ یکی از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های آسیاست و در صنعت هوانوردی با کدهای شناسایی  DMK(یاتا) و VTBD  (ایکایو) شناخته می‌شود.

فرودگاه بین‌المللی دون‌موانگ که به دلیل دو ویژگی خاص خود جزو 18 فرودگاه عجیب دنیا به شمار می‌رود؛ یکی از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های آسیاست و در صنعت هوانوردی با کدهای شناسایی  DMK(یاتا) و VTBD  (ایکایو) شناخته می‌شود.

 این فرودگاه پیش از افتتاح در 27 مارس 1914، فعالیت‌های غیر رسمی محدودی داشت‌، اما در تاریخ مذکور رسما افتتاح شد و در اختیار نیروی هوایی سلطنتی تایلند قرار گرفت. درسال 1924، با نشستن یک فروند هواپیمای متعلق به خطوط هوایی KLM پروازهای تجاری این فرودگاه نیز آغاز شد.

 پروازهای تجاری فرودگاه دون‌موانگ که این فرودگاه را به یکی پرترافیک‌ترین فرودگاه‌های آسیا تبدیل کرده بود، تا افتتاح فرودگاه سوارناب هومی در سال 2006 ادامه داشت، اما با افتتاح فرودگاه جدید، فعالیت فرودگاه دون‌موانگ هم متوقف شد. با وجود این، به دلیل بروز برخی مشکلات پیش‌بینی نشده در فرودگاه سوارناب هومی، اکثر پروازهای داخلی شرکت‌های هواپیمایی تایلند از 24 مارس 2007 به فرودگاه دون‌موانگ منتقل شد.

dm

فرودگاه دون‌موانگ در اوج

فرودگاه دون‌موانگ در زمان اوج فعالیت خود در طول سده بیستم، هجدهمین فرودگاه پرترافیک آسیا بود و طبق آمار رسمی شرکت فرودگاه‌های تایلند، در سال 2005 میلادی، بیش از 80  شرکت هواپیمایی معتبر در فرودگاه مستقر بودند که با انجام بیش از 160 هزار پرواز در حدود 38 میلیون مسافر و بیش از 700 هزار تن کالا را به چهار گوشه دنیا منتقل کردند.

اما با افتتاح فرودگاه سوارناب هومی، ترافیک فرودگاه دون‌موانگ به شدت کاهش یافت، به گونه‌یی که در سال 2010، ترافیک مسافری فرودگاه دون‌موانگ فقط در حدود سه میلیون نفر بود که این فرودگاه را به لحاظ ترافیک مسافری، تا رده چهارم فرودگاه‌های تایلند تنزل داد.

 در حال حاضر ، شرکت فرودگاه‌های تایلند و نیروی هوایی سلطنتی این کشور مشترکاً از فرودگاه دون‌موانگ استفاده می‌کنند، اما فعالیت هواپیماهای نظامی در این فرودگاه، محدود به پرواز هواپیماهای ترابری نیروی هوایی تایلند است و عملاً هیچ هواپیمای شکاری، جنگنده یا بمب‌افکن در این فرودگاه مستقر نیست.

800px-G20110725161623 g

دسترسی به فرودگاه

این فرودگاه موقعیت جغرافیایی مطلوبی دارد و امکان دسترسی به مرکز شهر بانکوک از طریق جاده معروف «ویب هوایی رانگسیت» مقدور است. البته، در سال‌های اخیر یک بزرگراه جدید نیز به فاصله اندکی از خیابان مذکور ساخته شده است که به دلیل اتصال بهتر به شبکه حمل و نقل درون شهری، گزینه مناسب‌تری برای مسافران به شمار می‌رود.

ناگفته نماند در جریان سیل اخیر تایلند، آب سراسر باندهای این فرودگاه را فرا گرفت و به دلیل آب‌گرفتگی و عدم امکان رویت چراغ‌های روشنایی باند پروازهای تا اطلاع ثانوی به فرودگاه سوارناب هومی منتقل شد.

 

فرودگاه دون موانگ در گذر زمان

این فرودگاه ابتدا برای اهداف نظامی ساخته شد و در اصل، یک پایگاه هوایی بود. در سال 1911 سه افسر جوان نیروی هوایی که برای گذراندن دوره‌های خلبانی به فرانسه اعزام شده بود، اجازه یافتند تا هشت فروند هواپیمای جنگی فرانسوی را، که بعدها شاکله نیروی هوایی تایلند را تشکیل داد، خریداری کنند. این افراد هواپیماها را به تایلند آوردند و در فرودگاه دون‌موانگ مستقر کردند.

سه سال بعد، در هشتم مارس 1914، اولین پرواز آزمایشی فرودگاه انجام شد و 19 روز بعد، فرودگاه رسما افتتاح شد. در سال 1924، اولین پرواز تجاری فرودگاه نیز انجام شد.

 در سال 1933، فرودگاه دون‌موانگ به صحنه درگیری‌های شدید میان سلطنت‌طلبان و نیروهای دولتی تبدیل شد و در جنگ جهانی دوم، از مهم‌ترین پایگاه‌های نیروی هوایی ایالات متحده برای حمله به ویتنام به شمار می‌رفت.

vtbd

عجایب فرودگاه دون‌موانگ

فرودگاه دون‌موانگ دارای دو باند موازی است که فاصله میان دو باند ، یک زمین گلف است که افراد با خیال آسوده در این زمین مشغول بازی می‌شوند و صرفاً در مواردی که هواپیمایی در حال نشست یا برخاست است، با نور قرمز به آن‌ها هشدار داده می‌شود.

دومین مورد عجیب فرودگاه نیز مربوط به ساختار باند آن است ، چرا که تنها تاکسی‌وی باند در انتهای آن قرار دارد و هواپیماها برای ورود و خروج از باند مجبورند این فاصله را «خزش» کنند.